دوشنبه 10 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ییلاق دراسله کجاست | راهنمای سفر (1402) + عکس

⚡ییلاق دراسله کجاست | راهنمای سفر (1402) + عکس

⚡ییلاق دراسله کجاست | راهنمای سفر (1402) + عکس


نویسنده: زهرا آذرنیوش
26 مهر 1402

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡ییلاق دراسله کجاست | راهنمای سفر (1402) + عکس جهت اجاره و رزرو



  • روستای دراسله، نگین زیبای سوادکوه :

روستای دراسله یکی از زیباترین روستاهای شمال ایران است که طبیعت زیبا و بکر آن با مناظر جذاب و دیدنی که دارد، آرامش را مهمان روح و روان گردشگران می‌کند. ییلاق دراسله از تماشایی‌ترین ییلاق‌های شمال ایران است. زیبایی و طراوت طبیعت این روستا به حدی است که گردشگران بعد از سفر به آن، دوست ندارند این مکان زیبا را ترک کنند. 

ییلاق دراسله

ییلاق دراسله

  • روستای دراسله کجاست؟

روستای دراسله از روستاهای توابع بخش زیرآب در شهرستان سوادکوه به شمار می‌رود. این روستا در ۴۰ کیلومتری جنوب غرب زیرآب و در دهستان ولوپی قرار دارد. این روستا در ارتفاعات سوادکوه قرار گرفته است و از آب و هوایی مطبوع و مطلوب برخوردار است. 
ارتفاع دراسله از سطح دریا حدود ۱۵۰۰ متر است. روستای دراسله مکان‌های طبیعی زیبا و جذابی دارد؛ آبشارها، چشمه‌ها و دره‌های آن در فصل‌های گرم سال به‌ویژه فصل تابستان، گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را جذب خود می‌کند. 

 دراسله

دراسله

  • درباره روستای دراسله :

قدمت روستای دراسله به روزگاران قدیم بازمی‌گردد. سرزمینی که نام آن در اصل دُرسرا بود. دُر به معنای مروارید گرانبها به کار می‌رفت و سرا به معنای منزل و سرزمین کاربرد داشت. در برخی منابع آمده است که دراسله در روزگاران گذشته شهری بزرگ بود؛ قبرهایی که در حاشیه این روستا قرار دارند، بر وجود جمعیت زیاد این منطقه گواهی می‌دهند.
سکونت در روستای دراسله با گذر زمان کاهش یافته و امروزه جمعیت آن بسیار کم شده است. مطابق سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت این روستا در سال ۱۳۸۵ حدود ۹۰ نفر بوده و آن را ۲۶ خانوار گزارش کرده‌اند.

طبق اسناد دوره قاجاریه، روستای دراسله به علت دارا بودن آب و هوای مطلوب، در دوره قاجاریه محل استراحت ناصرالدین شاه قاجار در فصل‌های گرم سال بود؛ همچنین این پادشاه قجری را پایه‌گذار کشتی پهلوانی در این منطقه می‌دانند. 

ییلاق دراسله

دراسله زیبا

  • راهنمای سفر به دراسله :

دراسله آخرین روستا در دره شش رودبار محسوب می‌شود؛ جاده‌ای که به این روستا منتهی می‌شود، حدود ۱۵ کیلومتر خاکی است و به جاده دراسله شهرت دارد. فاصله پل سفید تا روستای دراسله ۴۵ کیلومتر است. 
اگر از تهران به روستای دراسله می‌روید، باید ابتدا از جاده فیروزکوه-سوادکوه به شهر پل سفید بروید. پل ورسک در جاده‌ای قرار دارد که در آن حرکت می‌کنید و می‌توانید در مسیرتان به راحتی از آن بازدید کنید. بعد از پل ورسک، در یک محل به نام دوآب، به یک جاده فرعی وارد می‌شوید که سمت راست شما قرار دارد؛ سپس با طی مسافتی کوتاه، به قلعه اسپهبد خورشید می‌رسید. 

قلعه اسپهبد خورشید

قلعه اسپهبد خورشید

قدمت قلعه اسپهبد خورشید به اوایل دوره اسلامی می‌رسد. مسیر این قلعه سخت است و برای دست‌یابی به آن باید شیب تندی را تحمل کنید. آمادگی جسمانی مناسب از شرایط بازدید از این قلعه تماشایی است؛ بعد از عبور از شهر پل سفید، در جاده فرعی، به شهر آلاشت می‌رسید. با ادامه مسیر و طی حدود دو کیلومتر، با عبور از روستای الله‌بند، یک دوراهی روبرویتان نمایان می‌شود.
جاده سمت راست دوراهی، به روستای آلاشت و ییلاق‌های دیگر سوادکوه می‌رسد و مسیر سمت چپ آن، که به جاده دراسله معروف است به روستای شش رودبار و دراسله منتهی می‌شود. با حرکت به سمت چپ و یک ساعت رانندگی، دره‌ای زیبا و سرسبز از پوشش جنگلی روبرویتان ظاهر می‌شود که روستای دراسله است. 

مسیر دسترسی از تهران به دراسله

مسیر دسترسی از تهران به روستای دراسله

  • آب و هوای دراسله :

روستای دراسله آب و هوایی خوب و معتدل دارد. هوای این روستای سرسبز و زیبا خنک و مرطوب است. بارندگی در فصل‌های پاییز و زمستان در روستای دراسله از ۵۰ درصد تجاوز می‌کند. آب و هوای این روستای زیبا در دیگر فصل‌های سال عالی است و بهترین مکان برای اقامت و استراحت به شمار می‌رود. 

  • بهترین زمان سفر به روستای دراسله :

فصل تابستان به علت سرسبزی هوا و زیبایی مناطق اطراف آن و فرار از گرما، بهترین زمان برای بازدید از روستای دراسله و آبشار رویایی آن به شمار می‌رود. گرم‌ترین روزهای تابستان، بهترین زمان سفر به روستای دراسله هستند؛ حتی در این زمان هم باید لباس گرم بپوشید؛ زیرا شب‌های دراسله در این روزها نیز بسیار خنک هستند و ممکن است سردتان بشود. 

دراسله برفی

دراسله برفی

  • تفریح در دراسله :

روستای ییلاقی دراسله طبیعت زیبایی برای تفریح و وقت‌گذرانی دارد. پیاده‌روی در این روستای زیبا، طبیعت‌گردی، ماهیگیری، عکاسی و چیدن گیاهان دارویی از تفریحات جذابی است که در این منطقه استفاده می‌شود. 

 پیاده‌روی :

پیاده‌روی سبک و جذاب در ییلاق‌های زیبای اطراف منطقه از تفریحات روستای دراسله است. تنگه زیبایی در اطراف رودخانه کوچک روستا قرار دارد که پیاده‌روی در آن و تماشای آبشارها و چشمه‌سارهای اطراف مسیر، بسیار دلچسب است. اگر مسیر پیاده‌روی خود را از صبح شروع کنید، هنگام ظهر می‌توانید استراحت کنید و از صرف نهار لذت ببرید؛ سپس مسیری را که رفته بودید، دوباره بازگردید.  

ییلاق دراسله

ییلاق دراسله

طبیعت‌گردی :

روستای دراسله در فصل‌های بهار و تابستان، چشم‌اندازی جذاب و تماشایی دارد. طبیعت ییلاقی این روستا با آب و هوای معتدل و خنک خود، به علاوه رودخانه‌ و آبشارهای زیبا، بهترین مکان برای طبیعت‌گردی و لذت بردن از تماشای زیبایی‌ها و استشمام در هوای مناسب و مطلوب است. 

دراسله

طبیعت دراسله

 ماهیگیری :

رودخانه‌های زیبا در روستای دراسله، این مکان را به یکی از بهترین مقاصد برای ماهی‌گیری تبدیل کرده است. این روستا بهترین جا برای صید ماهی‌های خوشمزه محسوب می‌شود. صید ماهی قزل‌آلا و کباب آن بر روی آتش در کنار رودخانه به هنگام نهار، از بهترین و به یادماندنی‌ترین تفریحات و پیک‌نیک‌ها در روستای دراسله است. 

ماهی کباب 

 چیدن گیاهان دارویی :

گیاهان دارویی و معطر بسیاری در اطراف روستای دراسله وجود دارد؛ این گیاهان دارویی پرسیاوشان، اورشمک، گل‌گاوزبان و کاس را شامل می‌شوند. درختان پر از میوه‌ تمشک از دیگر جاذبه‌های خوراکی این روستا هستند که چیدن و خوردن آنها برای گردشگران جذابیت وصف‌ناشدنی دارند. 

باغ گل گاو زبان دراسله

باغ گل گاو زبان

عکاسی :

گشت و گذار در طبیعت زیبا و تماشایی روستای دراسله و عکاسی از جلوه‌های طبیعت برای کسانی که به این تفریح علاقه دارند، بسیار جذاب و تماشایی است. ثبت و ضبط جلوه‌های زیبای طبیعت روستای دراسله و به اشتراک گذاشتن آن در شبکه‌های اجتماعی برای تماشای دیگر علاقمندان این روستا، برای گردشگران بسیار جذاب است. 

عکاسی در طبیعت

عکاسی در طبیعت

  • جاهای دیدنی دراسله :

روستای دراسله زیبایی‌های طبیعی بسیاری برای ارائه به گردشگران دارد. آبشار دراسله، گیاهان و جانوران مختلف روستا، ییلاقات و جاذبه‌های دیدنی که در اطراف روستا قرار دارند، از دیگر دیدنی‌های آن محسوب می‌شوند که می‌توانید از تماشای آنها لذت ببرید. 

1- آبشار دراسله :

آبشار دراسله از جذاب‌ترین جاهای دیدنی روستای دراسله محسوب می‌شود که در دو کیلومتری این روستای زیبا واقع شده است. این آبشار دیدنی آبی گوارا و فراوان دارد؛ آب فراوان آبشار سبب شده است تا این منطقه به جاذبه‌ای تماشایی برای طبیعت‌گردان تبدیل شود. 
اگر تمایل دارید چند روز را در میان طبیعتی زیبا سپری کنید، چشم‌انداز رویایی آن را ببینید، به صدای آب گوش بدهید و در هوایی پاک تنفس کنید، روستای دراسله بهترین مقصد برای سفر شما محسوب می‌شود. 

آبشار دراسله

آبشار دراسله

برای دسترسی به آبشار دراسله، ابتدا از سوادکوه به آلاشت بروید. در طول مسیر به یک دوراهی می‌رسید که به له‌بند شهرت دارد. یکی از راه‌ها به آبشار روستای دراسله می‌رسد. مسیر دسترسی به آبشار بسیار تماشایی و لذت‌بخش است. 
تماشای چشم‌اندازهای بکر و زیبای اطراف آبشار، مراتع و چشمه‌های پرآب، ساعت‌ها شما را غرق لذت می‌کند. تنفس در هوای سرشار از اکسیژن، روح و روان طبیعت‌گردانی که از این پدیده طبیعی بازدید می‌کنند، جلا می‌دهد. 

آدرس : 2 کیلومتری روستای دراسله | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

آبشار دراسله

آبشار دراسله

2-  پوشش گیاهی روستای دراسله :

گیاهان دارویی و میوه‌های جنگلی روستای دراسله از دیگر جاذبه‌های دراسله هستند که شما را شگفت‌زده می‌کنند. بی شک ماندن در روستای دراسله و طبیعت‌گردی در آن شما را سر حال می‌آورد. میوه‌های جنگلی، ادویه‌های وحشی و گیاهان دارویی چون پرسیاوشان، گل‌گاوزبان، اورشمک، کولک، سمراق، گل فتمین، زرشک، آلوچه، گل چنگیل در این روستا، از پوشش گیاهی تماشایی این منطقه محسوب می‌شوند. 

باغ زرشک

باغ زرشک

3- کوه‌های دراسله :

روستای دراسله کوه‌های بلند و سر به فلک کشیده و قله‌های متعددی دارد. این کوه‌های جزو جاذبه‌های دیدنی روستای دراسله به شمار می‌روند. طبیعت‌گردان و کوهنوردان از این کوه‌ها برای صعود استفاده می‌کنند. صعود به این کوه‌های بلند، کار سختی است و تنها کسانی که استقامت دارند، قادر به صعود به آنها هستند.

ارتفاعات دراسله

ارتفاعات دراسله

4- رودخانه دراسله :

رودخانه دراسله در مسیر خود از یک تنگه زیبا عبور می‌کند که طبیعت اطراف آن بسیار جذاب و رویایی است. طبیعت زیبای این تنگه، زیبایی قابل ملاحظه‌ای دارد و یکی از بهترین مسیرها برای پیاده‌روی و گشت و گذار محسوب می‌شود. استراحت در کنار رودخانه، گوش سپردن به صدای آب و تماشای طبیعت برای گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند، بسیار رویایی و جذاب است.

رودخانه دراسله

رودخانه دراسله

5- امام‌زاده ذوالفقار :

امام‌زاده ذوالفقار یکی از جاذبه‌های مذهبی روستای دراسله به‌شمار می‌رود که بر روی ارتفاعات واقع شده است. این امام‌زاده که روی یک تپه مشرف به روستا قرار دارد، چشم‌انداز طبیعی جذابی دارد. اغلب ساکنان روستا در روزهای تعطیل هفته به این امام‌زاده می‌روند. 

  • ییلاق‌های اطراف روستای دراسله :

 آلاشت :

آلاشت از ییلاقات سوادکوه و از جاهای دیدنی نزدیک به روستای دراسله است. تماشای اقیانوس ابر این منطقه از جذاب‌ترین پدیده‌هایی است که طبیعت‌گردان از تماشای آن لذت می‌برند.
 مناظر سرسبز آلاشت، هوای پاک و طبیعت رویایی آن، استرس را از طبیعت‌گردان دور می‌کند و آرامش قابل ملاحظه‌ای برای آنها به ارمغان می‌آورد. در روستای آلاشت رصدخانه‌ای قرار دارد که بازدید آن به علت قرارگیری در ارتفاعات، جذابیت قابل ملاحظه‌ای دارد. فاصله روستای دراسله تا آلاشت، حدود یک ساعت است.

آلاشت

آلاشت زیبا

روستای چرات :

روستای چرات از دیگر ییلاق‌های سوادکوه و از دیدنی‌های اطراف روستای دراسله است. این روستای جذاب و تماشایی علاوه بر قدمت تاریخی زیاد، جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده‌ای مانند آبشار چرات نیز دارد.
روستای ییلاقی چرات مکان بسیار خوبی برای طبیعت‌گردی است و علاوه بر آبشار، دره‌نوردی، سرخ غار، تنگه نارم و قله شاه‌نشین را برای گشت و گذار و بازدید دارد. روستای ییلاقی چرات به علت آب و هوای کوهستانی و قرارگیری در ارتفاعات، از بهترین مقاصد گردشگری برای فصل‌های گرم سال است. 

روستای چرات

روستای چرات

 روستای برنت :

روستای برنت یکی دیگر از ییلاق‌های سوادکوه است. این روستای زیبا در ارتفاعات قرار دارد و بیشتر روزهای سال، از مه و ابر بوشیده شده است. روستای برنت در جنوب سوادکوه قرار دارد و به علت وجود چشمه‌های پرآب و شفاف خود شهرت پیدا می‌کند. دره‌های اطراف روستای برنت با یخچال‌های طبیعی خود، زیبایی این منطقه را چندین برابر می‌کنند. 
روستای برنت علاوه بر طبیعت زیبا، آثار تاریخی معروفی نیز دارد؛ بنابراین بازدید از این منطقه هم جنبه تفریحی دارد و هم جنبه تاریخی. آب معدنی روستای برنت از دیگر دلایل شهرت این روستای ییلاقی است که شهرت فراوانی در ایران دارد. 

روستای برنت

روستای برنت

 جنگل لفور :

جنگل لفور یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی اطراف روستای دراسله در سوادکوه محسوب می‌شود؛ اهمیت جنگل لفور به علت جاذبه‌های طبیعی زیبای آن است؛ درختان، چشمه‌ها، آبشارها، پرندگان، گیاهان و گونه‌های جانوری این منطقه، جذابیت آن را چندین برابر می‌کند. عاشقان طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی از ماجراجویی در این جنگل بکر لذت می‌برند. 

جنگل لفور

جنگل لفور

 دریاچه شورمست :

دریاچه شورمست از دیدنی‌های اطراف روستای دراسله است. این دریاچه زیبا در ارتفاعات قرار دارد و اطراف آن را درختان بلندقامت فرا گرفته‌اند. عمق دریاچه شورمست حدود ۵ تا ۱۵ متر است و خزه و جلبک یک سوم آن را پوشانیده‌اند. وسعت دریاچه شورمست حدود ۱۵ هزار متر مربع، طول آن حدود ۳۰۰ متر و عرض دریاچه ۷۰ متر است. 
دریاچه شورمست حدود ۹۴۰ متر از سطح دریا بالاتر است و دریاچه‌ای کوچک به شمار می‌رود؛ این دریاچه زیبا از آب چشمه‌های زیرزمینی تغذیه می‌کند؛ اما اکنون آب آن  کم شده است. در گذشته آب این چشمه‌ها سرازیر و به رودخانه تبدیل می‌شدند؛ اما اکنون از رود خبری نیست و آب دریاچه به سطحی پایین می‌رسد. ‌

آدرس : پل‌سفید، جنوب غربی سوادکوه، مجاورت روستای شورمست | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست

  •  در روستای دراسله چی بخوریم؟

شاید از خود بپرسید در سفر به دراسله چی بخوریم؟ آنچه در روستای دراسله انتظار شکم‌گردان را می‌کشد، تقریبا همان خوراکی‌هایی هستند که در سوادکوه نیز وجود دارند. غذای محلی با نام ارسیولی یکی از معروف‌ترین خوراکی‌هایی است که در سفر به روستای دراسله می‌توانید تست کنید. این خوراکی نوعی نان است که آن را با آرد برنج تهیه می‌کنند. 
کماج و تیرنگ برشته از دیگر انواع نان محلی محلی در روستای دراسله هستند، حلواهای خوشمزه و رشته خوشکار از دیگر خوراکی‌های محلی خوشمزه در این روستا به شمار می‌روند. 

رشته خوشکار

رشته خوشکار

ماهی قزل‌آلا مهم‌ترین غذایی است که شکم‌گردان و علاقه‌مندان به غذاهای دریایی می‌توانند آن را تست کنند و لذت ببرند. هیچ چیز خوشایندتر از این نیست که غذای دریایی مورد علاقه‌تان را خودتان صید کنید. در طبیعت زیبای روستای دراسله در یک روز آفتابی، با هوای خنک بنشینید، آتش را بار کنید و ماهی صید خودتان را کباب کنید. صرف ماهی که خودتان صید کنید و کباب کنید؛ لذت بی‌اندازه‌ای دارد 

ماهی گیری در دراسله

قزل آلا سرخی

  • از روستای دراسله چی بخریم؟

روستای دراسله روستایی است که صنایع دستی خاص خود را دارد. رواندازهای نخی، جاجیم، کرچال، دستکش پشمی، باشلق، چوخا، چادرشب، پارچه‌های دلیجی، گلیم و صنایع چوب از صنایع دستی روستای دراسله به شمار می‌ورند که اگر دوست داشتید می‌توانید از این روستا تهیه کنید و به عنوان سوغات همراه خود ببرید.
رشته خوشکار، انواع نان محلی و حلوای مخصوصی که روستاییان تهیه می‌کنند، از سوغاتی‌های خوراکی روستای دراسله به شمار می‌روند. 

جاجیم

جاجیم

  • در روستای دراسله کجا اقامت کنیم؟

اقامت در روستای دراسله یکی از گزینه‌هایی است که معمولا ذهن طبیعت‌گردان را به خود مشغول می‌کند. بهتر است نگران نباشید، روستای دراسله یک مقصد طبیعت‌گردی برای گردشگران به شمار می‌رود و جا برای اقامت گردشگران در آن مهیا است؛ حتی اگر اقامتگاه‌های دراسله هم پر باشند، می‌توانید به اقامتگاه‌های دیگر ییلاق‌های سوادکوه بروید و با خیال راحت شب را در آنجا بگذرانید.
اغلب گردشگران روستای دراسله، طبیعت‌گردان هستند؛ اولین گزینه طبیعت‌گردان برای اقامت، برپایی کمپ و چادر در دل طبیعت برای شب‌مانی است. اجاره ویلا، اجاره سوئیت در روستا و در دیگر ییلاق‌های سوادکوه، گزینه دیگری است که پیش رو دارید.

کلبه چوبی

کلبه چوبی

اقامت در خانه‌های روستایی دراسله، اقامت در کلبه‌های جنگلی و ویلاهای اطراف روستای دراسله و استشمام هوای پاک جنگل، انتخاب دیگری است که پیش روی شماست. مزیت انتخاب کلبه‌های چوبی در جنگل، تماشای مناظر سرسبز کوهستان و جنگل‌های رویایی سوادکوه است که تصاویر و مناظر آنها تا ابد در ذهنتان باقی می‌ماند. 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ